perjantai 29. elokuuta 2008

BB-Riston laskelmoitu ja nerokas markkinointikampanja

BB-Risto eli Risto Kuoppala on rakentanut laskelmoidun ja nerokkaan markkinointikampanjan BB-talon ja itsensä ympärille. Ristolla useita hänen itsensä kehittämiä www-sivuja ja Facebook-yhteisöjä, joiden tavoitteena on Riston "Johnny McMetal" Kuoppalan markkinointi.

Ristolla on oma pieni vuonna 2006 perustettu markkinointitoimisto R.I.P.A. Corporation. Yritys osoittaa, että Ristolla on ymmärrystä ja jonkin verran kokemustakin markkinoinnista. Mies on yrittäjä saa rahansa etupäässä julkisuudesta.

Riston Facebook-sivua on päivitetty mm. 28.9., vaikka Risto oli tuolloin talossa. On siis selvää, että hänen profiiliaan ylläpitää ja hoitaa joku ulkopuolinen. Riston taustajehuna toimii mm. hänen siskonsa Hilkka Kuoppala, joka ylläpitää Riston Facebook-sivustoja Riston ollessa BB-talossa sekä Riston ystävä Sami Vaahtikari.

Ristolla on kolme henkilökohtaista "bisneshaaraa", joita hänen esiintymisensä BB-talossa vahvistaa:

1. Wrestling-toiminta, show-bisneksessä, jossa hän käyttää nimeä Johnny McMetal ja esiintyjänimeä The Saint (Riston sivut)

2. Malli/promo-bisnes. Mies on mm. Mr. Tampere ja käynyt myös Mr. Finland kilpailuissa. Positiivinen julkisuus auttanee Ristoa saamaan tuottavia promootio- ja juontokeikkoja.

3. Politiikka. Risto on pyrkimässä Tampereen kunnallisvaltuustoon kuluvan syksyn vaaleissa. Risto ei saa markkinoida itseään suoraan TV:ssä, sillä se rikkoisi BB-talon sääntöjä. Mikäpä olisi kuitenkaan parempaa markkinointia kuin tunti tv-aikaa joka ikinen päivä? BB on yksi suosituimmista sarjoista syksyn aikana nuorten keskuudessa. Ja nimenomaan nuoret ovat todennäköisesti Riston potentiaalisia äänestäjiä. Riston kunnallisvaalisivut

Vaikka kävisi niin, että mm. Riston 1500 Facebook-kaveria sekä Facebook-yhteisöt eivät onnistuisi äänestämään Ristoa voittoon, niin on todennäköistä, että BB-esiintyminen edesauttaa kaikkia näitä kolmea julkisuusprofiilia.

Media mollaa helposti Johanna Tukiaista, Minna Saraa (BB-Minnaa) ja muita, jotka tunkevat itseään julkisuuteen väkisin. Onko niin, että miespuolista henkilöä on vaikeampi mollata? Vaikuttaisi siltä, että Risto on varsinainen julkkistyrkky.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Mielestäni suurin ero Johannan, Minnan ja Riston välillä on se, että naiset ovat käytökseltään todella impulsiivisia ja tuntuvat vähät välittävän maineestaan, kun taasen Risto on teoissaan harkitumpi, ajoittain jopa pidättyväinen, mitä talossa olen 24/7:n välityksellä havainnut. Itse pidän paljon enemmän ihmisistä, jotka eivät tuo itseään liian räikeästi esille. Ei mua lainkaan haittaa, jos itseään haluaa markkinoida, kunhan sen tekee muutoin kuin hölöttämällä typeryyksiä ja järjestämällä välikohtauksia. Tyrkky on mielestäni väärä sana kuvaamaan Ristoa, jos häntä esim. Johannaan vertaa.